D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

Cum faci față stresului?

Data: 3 octombrie 2011

Auzi peste tot vorbindu-se despre stres, despre faptul că stilul de viață din ziua de azi implică un nivel din ce în ce mai mare de stres. Deși în aparență doar adulții par a fi afectați de stres, este posibil ca acesta să își facă simțite efectele și în viața ta. Dacă te simți frecvent îngrijorat, obosit sau copleșit de ce ai de făcut, ai dificultăți de concentrare și ești mai ușor de iritat decât de obicei, înseamnă că ești afectat de stres. Este bine să știi că poți să înveți să îl diminuezi.

Iată câțiva pași de care ar fi bine să ții cont pentru a face mai bine față stresului:

1. Identifică simptomele de anxietate.

      Atunci când te simți fără putere, mic în fața problemelor, speriat, slab și dezorientat e bine să trăiești aceste emoții. Să simți ceea ce simți. Această sintagmă poate fi expusă într-un singur cuvânt: “metaemoţie” și se referă la a trăi ceea ce simți, a gândi starea afectivă prin care treci și a fi conștient de ea și de faptul că o poți controla și depăși.



2. Cere ajutorul celor din jur

      atunci când simți că tristețea sau problemele au devenit mult prea “grele”. Nu e o dovada de lașitate atunci când recunoști că situația te depășește. E un act de curaj să renunți la orgoliu și să ceri ajutorul celui apropiat. Este o modalitate de a învăța din experiența celor din jur și de a realiza că nu ești singur.



3. Împarte sarcinile complexe în părți mici.

      Astfel, vei reuși să te concentrezi asupra fiecărei etape în parte, evitând să te simți copleșit de ceea ce ai de făcut.



4. Creează un plan de acțiune.

      Gândește pașii pe care îi ai de urmat: identifică problema, caută alternative, găsește soluția, implementeaz-o și apoi verifică efectele. A fost bună decizia pe care ai luat-o? S-a potrivit în contextul respectiv? A avut reacțiile scontate?



5. Identifică activitățile care-ți pot distrage atenția și care te pot relaxa

      atunci când tensiunea și stresul te cuprind. Fă-ți timp pentru hobby-urile tale: pictează, mergi la cursuri de dans sau pur și simplu, ieși la o plimbare în parc.



6. Dacă este cazul, analizează eșecul pe care îl ai.

      Caută să înțelegi toți factorii care au contribuit la obstacolele apărute, la imposibilitatea obținerii victoriei. Privește eșecul ca pe o modalitate de a învăța, de a te autoevalua și de a găsi modalități prin care să te “dozezi” cu noi forțe.



7. Asigură-ți odihna necesară și alimentația

      adecvată pentru a face față cu brio unei perioade îndelungate de testare, probleme personale etc.



8. Eliberează-te de emoțiile și trăirile pe care le ai.

      O metodă adecvată de a te detașa și a analiza totul la rece o reprezintă jurnalul sau blogul. În jurnal poți să scrii ceea ce simți, ce-ți trece prin minte atunci când te gândești la situația în care te afli, ce soluții crezi că ai putea găsi pentru a schimba cursul acțiunii curente. A scrie despre ceea ce simți te ajută să înțelegi mai bine situația în care ești.



9. Setează-ți prioritățile.

      Află și decide ce anume este mai important pentru tine și dozează-ți puterile și capacitățile spre domeniile aflate în topul ierarhiei tale.



10. Eliberează-te de stres făcând exerciții fizice.

    Descărcări de dopamine și norepinefrină, substanțe ce ne asigură fericirea și buna dispoziție, au loc în creierul nostru mai ales atunci când facem activități fizice sau practicăm un sport. De aceea, sportul este una dintre cele mai frecvent recomandate metode de a diminua și de a face față stresului.



Ține de tine dacă vrei sau nu să depășești stresul și rutina zilnică, dacă vrei să învingi stresul. Nu e vorba de ceva imposibil, ci de a te folosi la maxim de resursele propriului tău corp. Unii apelează la comportamente total dezadaptative pentru a face față stresului. Frecvent vei observa tineri care înfulecă pe ascuns cantități mari de mâncare dezvoltând în final tulburări alimentare, care se apucă de fumat sau consum de substanțe interzise. Este bine să știi că poți utiliza și alte metode pentru a face față stresului.

Tu cum reacționezi atunci când vrei să eviţi efectele stresului?

 

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.