Ştiri


«Toate ştirile

Concursul de matematică ViitoriOlimpici.ro – un adevărat maraton al concursurilor de matematică

Data: 3 martie 2014  |  Autor: Echipa ViitoriOlimpici.ro

Pe unul dintre cele mai bune site-uri de matematică www.sorinborodi.ro , creat de pasionatul profesor de matematică Sorin Borodi de la Liceul ,,Alexandru Papiu Ilarian” din Dej, sunt date mai multe link-uri către alte site-uri utile profesorilor şi elevilor pasionaţi de matematică, însoţite de o scurtă prezentare a lor. Printre acestea se află şi www.viitoriolimpici.ro, prezentat astfel: ,,Elevii leneşi să se abţină!!!”. De ce oare? Pentru a stârni exact contrariul, interesul pentru conţinutul lui?

            Cred că adevărul este altul. L-am descoperit cu prilejul participării la Simpozionul Naţional al Societăţii de Ştiinţe Matematice din România, cu tema: ,,Rolul concursului Gazeta Matematică şi ViitoriOlimpici.ro în pregătirea elevilor capabili de performanţă”, desfăşurat la Poiana Negrii/Suceava, în perioada 4-6 octombrie 2013. Au participat profesori reprezentând filiale ale S.S.M.R. din Moldova. Cu acest prilej, am avut ocazia de a simţi entuziasmul şi emoţia pe care acest concurs le generează. Redactori ai Gazetei Matematice, membrii echipei de la viitori olimpici.ro şi profesorii participanţi au prezentat convingător rolul pe care acest concurs îl are în formarea viitorilor elevi pasionaţi de matematică.

            Prof. univ.dr. Radu Gologan, de la Universitatea Politehnică din Bucureşti, preşedinte al S.S.M.R. şi iniţiator al acestui concurs, a evidenţiat printr-o intervenţie de tip videoconferinţă, munca susţinută şi sacrificiul pe care îl fac organizatorii concursului, pe bază de voluntariat.

            La concurs, pot participa elevi din clasele IV-XII, abonaţi ai revistei Gazeta Matematică şi ai portalului www.viitoriolimpici.ro.

            Concursul este compus din următoarele activităţi (desfăşurate simultan): concursul Gazetei Matematice şi concursul online ViitoriOlimpici.ro.

            Pentru anul şcolar 2013-2014, se iau în considerare rezolvările problemelor propuse începând cu numărul 6-7-8/2013 şi terminând cu numărul 3/2014 al Gazetei Matematice seria B, inclusiv. Concursul online se desfăşoară astfel:

- 7 etape de concurs şi o etapă specială(propunere de lecţie de pregătire), pentru elevii din clasele IV-XI;

             - 3 etape de concurs şi 2 etape speciale, pentru elevii clasei a XII a.

Fiecare etapă de concurs conţine următoarele:

- un material de pregătire (articol de matematică în care sunt abordate teme din programa de olimpiadă care nu se regăsesc în programa şcolară);

- un test de evaluare cu 4-7 itemi de tip alegere simplă cu corectare automată (acesta verifică parcurgerea şi înţelegerea materialului de pregătire);

- 4 probleme cu răspuns deschis, rezolvarea acestora trimiţându-se online.

Un fapt interesant este şi acela că, în cadrul etapei speciale,elevii  propun lecţii online de pregătire pentru olimpiada de matematică. Cea mai bună lecţie la nivelul fiecărei clase va fi publicată în secţiunea ,,Pregătire” de pe site-ul www.viitoriolimpici.ro.

Autorul va fi invitat în tabăra de la Câmpulung Muscel, pentru susţinerea lecţiei în faţa celorlalţi elevi şi a profesorilor.

            De asemenea, în cursul lunii iunie 2014, pe baza punctajului obţinut, se vor selecta elevii participanţi la etapa finală ce va avea loc în luna august 2014, în cadrul unei tabere oferite gratuit de organizatorii concursului şi care va consta în susţinerea a două probe: proba scrisă şi proba orală.

            Toate argumentele prezentate mai sus au fos suficiente pentru a mă determina să prezint acest concurs colegilor din Cercul pedagogic al profesorilor de matematică din centrul Dorohoi I, dar şi elevilor mei, astfel încât aceştia să se înscrie  şi să participe până la final, la toate etapele lui. Prin analogie cu proba de maraton din atletism, chiar dacă nu câştigi, important este să participi.

            În anul şcolar 2013-2014, Şcoala Gimnazială  „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi are 11 elevi participanţi şi este în topul şcolilor din judeţ înscrise la acest concurs, iar unii dintre elevi au şanse de a se situa la final în prima parte a clasamentului naţional. Interesul acestora este evidenţiat şi de câteva gânduri exprimate:

            ,,La început, nu am fost prea entuziasmată şi gândul că va trebui să rezolv nişte probleme plictisitoare nu mă încânta, însă, pe parcurs, am descoperit că era vorba despre altfel de probleme, interesante, care mi-au pus la treabă mintea, m-au pus să lucrez cu drag şi abia aştept viitoarele etape.” (Condurache Flavia – cl. a V a A)

            ,,Din clasa I mi-a plăcut matematica. În clasa a V a, am început s-o îndrăgesc din ce în ce mai mult. Am descoperit un concurs care mă ajută şi particip cu drag la fiecare etapă a lui. Alerg printre cifre ca şi cum aş fi în lumea mea. Iubesc şi voi iubi mereu matematica.” (Bahrin Alexandra – cl. a V a A)

            ,,Matematica este un joc frumos din viaţa mea. De fiecare când rezolv probleme de pe site-ul www.viitoriolimpici.ro, aleg, printre rânduri, prietenele mele – cifrele, antrenându-mi creierul.” (Rusu Miruna – cl. a V a A)

            ,,M-a fascinat dintotdeauna această crăiasă a cifrelor care este matematica şi, acum, mă întâlnesc zilnic cu ea participând la acest concurs.” (Agachi Miruna – cl. a V a A)

            ,,Deşi am debutat mai greu la acest concurs, acum, am început să-l îndrăgesc şi cred că, în etapele următoare, voi acumula multe puncte. M-am abonat şi la Gazeta Matematică şi cred că, rezolvând probleme din ea, voi acumula puncte suplimentare” (Barbacariu Alexandra – cl. a V a A)

            ,,Concursul ViitoriOlimpici.ro mă ajută să îmblânzesc cifrele şi să le descopăr taina. Participarea la acest concurs îmi înlesneşte pregătirea pentru olimpiada de matematică şi concursul «Dimitrie Pompeiu».”(Rotariu Tudor – cl. a V a A)

            ,,La recomandarea domnului profesor de matematică, am intrat în acest concurs. Deşi sunt în clasa aVIII a şi mă aşteaptă o evaluare naţională, îmi fac timp şi pentru a rezolva probleme de la fiecare etapă.” (Hriţcu Alexandru – cl. a VIII a B)

            ,,Cifrele sunt precum nişte note muzicale şi, dacă le potriveşti aşa cum se cuvine, vei obţine o adevărată simfonie. Pentru asta, însă, trebuie să ştii foarte bine teoria muzicală, cum s-ar spune. De aceea, la acest concurs, îmi plac foarte mult materialele de pregătire de la fiecare etapă.” (Rebenciuc  Tudor – cl. a V a A)

            Consider că acest concurs le dezvoltă elevilor tenacitatea, capacitatea de a-şi organiza munca şi a utiliza calculatorul, de a comunica şi a colabora cu colegii şi este un bun prilej de a parcurge teme care se regăsesc în programa Centrului de Excelenţă şi a olimpiadei de matematică. Un fapt deloc de neglijat este şi acela că participarea la acest concurs este gratuită,adică zero. Dar cât de important este 0 in matematică!

Prof. Valerian Vlăescu

Un interviu cu domnul profesor Valerian Vlăescu găsiţi aici.

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.