D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

Cum să nu te laşi influenţat de stresul celorlalţi participanţi la concurs?

Data: 3 octombrie 2011

Cu siguranţă ai simţit deseori înainte de concurs cum întreg corpul tău reacţionează la emoţiile care te cuprind. Trebuie să ştii că este absolut normal să ai emoţii în astfel de situaţii şi nu eşti singurul care trece prin aşa ceva. Pentru a nu te lasă influenţat de emoţiile celor din jur, este bine să ţii minte că stresul modifică modul de gândire al oamenilor astfel încât ceea ce spun şi ceea ce fac nu reprezintă întotdeauna cele mai bune alegeri.

 

Stresul se referă la o stare de tensiune pe care o persoană o resimte la nivelul întregului organism atunci când se află într-o situaţie nu foarte confortabilă. Stresul se manifestă prin:

 

Reacții fizice, la nivelul organismului:

  • Tensiune musculară;
  • Indigestie;
  • Probleme cu somnul;
  • Bătăi ale inimii din ce în ce mai puternice;
  • Dureri în piept;
  • Senzaţii de uscare a gurii;

 

Reacţii psihologice:

  • Sentimentul de a te afla sub presiune;
  • Sentiment de tensiune şi incapacitatea de a se relaxa;
  • Senzaţia de a fi uitat totul;
  • Nervozitate şi iritabilitate crescută;
  • Incapacitatea de concentrare atunci când realizezi o anumită sarcină;

 

Ce poţi face pentru ca stresul celor din jur să nu te influenţeze?

 

  • Acceptă modificarile ce au loc la nivelul întregului tău organism atunci cand te simti stresat. Recunoaşte faptul că simţi frică şi îngrijorare, incertitudine cu privire la rezultatele pe care le vei obţine, la cum se vor simţi ceilalţi daca vei eşua etc. Un prim pas de a trece peste emoţii este să le accepţi ca făcând parte din tine.
  • Utilizează tehnica respiraţiei în 4 timpi. Asta înseamnă să inspiri aer timp de 4 secunde, să îl ţii în piept tot atâtea secunde, după care să îl expiri în 4 timpi. Chiar dacă la început ţi se va părea destul de greu, după puţină exersare totul va fi bine şi vei simţi relaxare. Încearcă să nu te concentrezi neapărat pe respectarea timpilor, ci să îţi formezi un automatism din acest mod de respiraţie. Te va ajuta şi în alte situaţii .
  • Gandeşte-te la altceva atunci când simţi că stresul şi emoţiile negative încep să te cuprindă. O soluţie ar fi să vorbeşti cu o altă persoană despre ceva cu totul diferit şi nu despre situaţia de testare ori să faci o altă activitate care nu are legătură cu ceea ce simţi (ceva ce îţi face plăcere) .
  • Dacă simţi că întreaga atmosferă dinainte de testare este apăsătoare (colegii care încep să se plângă pentru că resimt emoţiile), îndepărtează-te. Îndreaptă-te spre geam şi respiră aer curat, uită-te peste tablourile sau ilustraţiile de pe pereţii coridorului, închide-ţi ochii şi gândeşte-te la o amintire frumoasă pe care o ai sau pur şi simplu exersează tehnică respiraţiei expusă mai sus .
  • Caută un coleg sau un cunoscut cu care să vorbeşti despre alte subiecte decât examenul sau concursul la care urmează să participi. Mulţi copii aflaţi în situaţia de testare resimt stresul celor din jur şi sunt afectaţi de acesta, aşa că probabil îţi va fi uşor să găseşti pe cineva care vrea la fel de mult ca tine să se îndepărteze de atmosfera apăsătoare.
  • Evită să discuţi despre subiectele care este posibil să fie date şi nici nu încerca să verifici dacă iţi aminteşti ce ai învăţat. Aceste lucruri nu fac decât să sporească stresul şi anxietatea, care îţi pot afecta apoi performanţă .
  • O dată ce concursul a început, concentrează-te asupra foii tale şi asupra subiectelor. Evită să verifici dacă ceilalţi colegi au început deja să scrie, dacă sunt înaintea ta sau dacă au scris la un anumit subiect mai mult decât tine. Ia-ţi cât timp ai nevoie pentru a începe să scrii. Dacă timpul îţi permite, foloseşte ciornele pentru a-ţi notă punctele principale pe care le vei atinge .

 

Aminteşte-ţi de cele câteva reguli prin care să te asiguri că ai respectat toate condiţiile pentru a fi în formă în ziua de dinaintea examinării:

 Respectă cele 8 ore de somn.

  • Evită să rămâi până noaptea târziu şi să încerci să mai înveţi ori să mai repeţi.
  • Mănâncă micul dejun sau o masă consistentă înainte de a pleca la examen sau concurs. Uneori, ora de începere se decalează, iar emoţiile şi timpul petrecut în bancă s-ar putea să iţi creeze oarecare disconfort din punct de vedere biologic, ceea ce nu te va face să ai o performanţă foarte bună.

 

Tu cum reacţionezi înainte de concurs sau examen, când emoţiile celor din jur ating cote maxime? Reuşeşti să te detasezi de cei din jur şi să iţi păstrezi calmul?



Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.