D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

10 recomandări pentru a avea mai multă încredere în tine

Data: 3 octombrie 2011  |  1 comentariu

Iată câteva exemple de poveşti care arată de ce încrederea în sine este importantă pentru a avea succes. Aceşti oameni au fost criticaţi, respinşi sau chiar concediaţi, dar nu au renunţat la visul lor:

  • La începutul carierei sale, lui Harrison Ford i s-a spus că nu o să aibă niciodată succes în acest domeniu. Persoana care i-a spus acest lucru era vicepreşedintele companiei de producţie Columbia.
  • Beethoven a fost descurajat de profesorul său de muzică, acesta spunându-i că nu are nicio şansă să devină compozitor.
  • Walt Disney a fost concediat din redacţia unui ziar în care lucra pe motiv că ”nu are imaginaţie şi idei originale.”

 

Încrederea în tine este primul pas către succes. O persoană sigură pe sine inspiră încredere şi celor din jur: colegilor, prietenilor şi profesorilor. încrederea în tine te ajută să acţionezi independent, să nu fii descurajat de critică, să îţi accepţi greşelile şi să înveţi din ele, să dezvolţi relaţii interpersonale de durată şi să te bucuri din plin de viaţă.

Dimpotrivă, persoanele cu o scăzută încredere în sine sunt afectate de critică, nu sunt dispuse să încerce lucruri noi sau să îşi spună părerea atunci când nu sunt de acord cu ceilalţi, se simt singure şi de obicei pornesc de la premiza: ”Nu pot să fac asta.” sau ”Nu voi reuşi”.


Iată cum ai putea să-ţi îmbunătăţeşti această percepţie şi cum ar putea asta să te ajute pe toate planurile tale:

1. Primul pas este de a-ţi recunoaşte punctele slabe. Începe prin a scrie pe o foaie de hârtie ce anume ai vrea să schimbi la tine.Faptul că nu reuşeşti să vorbeşti la fel de deschis şi cursiv în faţa clasei, cum fac alţii, faptul că ţi-e frică să nu fii evaluat de ceilalţi, să greşeşti, să fii considerat incapabil. Scrie toate acestea pe o foaie. Gândeşte-te cum ai putea să le corectezi şi scrie soluţiile pe foaie, alături de punctele slabe. Treptat, poţi începe să le pui în aplicare. 


2. Vorbeşte cu cei dragi, cu persoanele în care ai încredere. A trece cu succes peste o zi nu înseamnă a evita lucrurile care nu îţi plac şi care te deranjează. înseamnă a vorbi despre ele şi a încerca să le rezolvi. A evita confruntarea sau a încerca ”să uiţi” nu sunt decât soluţii temporare. Nu vei putea scăpa de situaţiile dificile la nesfârşit. De aceea, când simţi că nu poţi să rezolvi o problemă singur, cere ajutorul celor în care ai încredere.

3. Aminteşte-ţi că nimeni nu este perfect. Perfecţiunea nu există.. Chiar şi individul ce pare a fi extrem de sigur pe el, ca şi cum nimic nu ar putea să-i dărâme încrederea în propriile forţe, are momente de urcuş şi coborâş. încearcă doar să-ţi setezi nişte standarde pe care poţi să le atingi. Acceptă că uneori, chiar dacă ai făcut tot ce-ai putut, nu a fost suficient şi lucrurile nu au ieşit aşa cum ai vrut. Se mai întâmplă. Priveşte-ţi părinţii, priveşte-i pe restul colegilor, priveşte faţa uneori posomorâtă a profesorilor tăi. Se întâmplă peste tot, oricând şi oricui.

 

4. Identifică momentele de succes care îţi aparţin şi bucură-te de ele. încearcă să vezi un succes chiar şi în nota 10 de la cea mai uşoară materie. Ideea e să înveţi că cele mai mici lucruri pe care le facem bine, ne ajută să ne construim încet-încet, încrederea în noi. Dacă ai lucrat la un proiect de grup şi aţi primit punctaj maxim aminteşte-ţi că rezultatul se datorează şi muncii depuse de tine, nu numai celorlalţi.


5. Fii mulţumit cu ceea ce ai. Uneori, atunci când încrederea în tine ţi-a fost dărâmată, ai impresia că nimic nu e suficient pentru a te face să te simţi bine. Cu toate astea, fă o listă cu lucrurile şi oamenii pe care îi ai lângă tine. Părinţii, notele bune la cele mai importante materii de la şcoală, prietenii tăi, fraţii şi surorile tale, toate acestea sunt motive pentru care merită să te bucuri de viaţă. Aminteşte-ţi că majoritatea supărărilor vin din modul în care noi interpretăm lumea: de multe ori uităm lucrurile bune şi le vedem doar pe cele care nu ne plac.

6. Zâmbeşte, chiar şi atunci când nu te simţi bine. ştiai că, atunci când zâmbeşti, chiar dacă nu prea ai chef de asta, îţi păcăleşti creierul? Chiar dacă ne simţim foarte trişti, atunci când începem să zâmbim, creierul nostru descărcă nişte substanţe care în scurt timp, ne fac să ne simţim într-adevăr mai bine şi să fim mai fericiţi. Astfel că, dacă poţi să-ţi creezi o stare de bună dispoziţie, de ce să nu încerci să zâmbeşti mai mult?

7. Acceptă complimentele şi laudele celor din jur. Unii oameni chiar spun din suflet ceea ce spun şi s-ar putea ca într-adevăr să meriţi acele cuvinte frumoase. Acceptă-le aşa cum sunt şi ”lipeşte-le” de sufletul tău. Când ţi se face un compliment, mulţumeşte frumos pentru el şi nu încerca să îţi diminuezi meritele.

8. Mimează o stare plăcută. Atunci când te simţi foarte trist, încearcă să joci un rol. Gândeşte-te că o altă persoană ţi-a luat locul. E o persoană care a trecut prin aceeaşi situaţie ca şi tine, dar care în schimb, e veselă şi pare a nu fi afectată de situaţie. Ce crezi că-şi spune această persoană? Probabil că lucrurile nu sunt chiar aşa de rele, că se mai poate face ceva pentru a le remedia şi că există şi alte lucruri mai importante.Compară acum ceea ce-ţi spuneai tu înainte să joci rolul omului fericit. Vei observă că diferenţele apar în legătură cu modul în care noi vedem lucrurile şi cum gândim. Dacă reuşeşti să gândeşti altfel şi să priveşti lucrurile din altă perspectivă, vei reuşi mai uşor să găseşti o soluţie pentru problemele tale.

9. Ai grijă la vestimentaţie şi la postură. Chiar şi atunci când ai o stare emoţională proastă, îmbrăca-te cu cele mai frumoase haine pe care le ai şi ai grijă să menţii o postură dreaptă. Aspectul fizic este important în crearea unei imagini şi în modul în care te percepi. Priveşte-te în oglindă şi zâmbeşte-ţi.


10. Formează-ţi competenţe.

      Alege o activitate sau un domeniu care îţi place şi informează-te în legătură cu el. învăţa să pictezi sau să creezi web site-uri, dacă aceasta e pasiunea ta. Fiecare rezultat obţinut într-o activitate care îţi face plăcere îţi consolidează încrederea în tine. în plus, a-ţi dezvolta o pasiune este un prilej de a cunoaşte oameni noi, de a lega prietenii sau chiar de a te orienta către o viitoare profesie.




Tu câtă încredere ai în tine? Cum crezi că îţi influenţează încrederea în tine succesul şi capacitatea de a face faţă provocărilor?

 

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.

Comentariu:

  • - 19 decembrie 2015
    Nadia Comaneci, la primul concurs, a cazut de 3 ori de pe barna. Cativa ani mai tarziu devenea tripla campioana olimpica (inclusiv la barna) obtinand primul 10 din istoria gimnasticii.