D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

Când nu ai încredere în propriile forţe şi realizări

Data: 26 martie 2014  |  Autor: Echipa SuntParinte.ro

Tocmai ai luat cea mai mare notă din clasă la test, dar în loc să te bucuri, te simţi speriat? Nu îţi place să fii în centrul atenţiei şi acum ai impresia că ceilalţi colegi te privesc iscoditor. Cum de ai luat tocmai tu cea mai bună notă? Da, ai învăţat mult, dar nu crezi că meriţi rezultatul. Poate doar profesorul te place şi te-a favorizat. Te sperie că adevărul va ieşi la iveală, iar lumea îşi va da seama că de fapt tu nu eşti chiar atât de bun pe cât cred toţi? Dacă ai tendinţa să răspunzi la aceste întrebări cu ”da”, e bine să ştii că nu ţi se întâmplă numai ţie.

Foarte mulţi elevi cu rezultate bune, aflaţi peste media colegilor din clasă/şcoală, au momente în care cred că nu merită rezultatul pe care l-au obţinut. Apar deseori gânduri precum:

  • ”Am luat o notă bună pentru că mi-a căzut tocmai subiectul pe care l-am învăţat cel mai bine. Dacă primeam alt subiect, sigur nu m-aş fi descurcat.”
  • ”Am ieşit pe primul loc la proiectul pe echipe, dar numai fiindcă am avut colegi care au lucrat mai mult decât mine şi lor li se datorează succesul, nu mie.”

 

Cum îşi fac loc în mintea ta aceste îndoieli despre rezultatele pe care le obţii?

Deseori când ajungi să faci parte dintre cei mai buni (în clasă, la învăţătură, într-o competiţie etc.) succesul ajunge să te sperie pentru că nu simţi că îl meriţi. Senzaţiile pe care le trăieşti sunt atât de copleşitoare, încât admiraţia, încurajările sau ajutorul oferit de cei din jur pentru a putea să te pregăteşti devin sufocante. Nu ştii exact cum ai ajuns aici, dar apare convingerea că performanţa nu se datorează efortului depus, ci altor lucruri, exterioare, pe care nu le poţi controla. Ramâne doar îndoiala şi teama că nu vei mai reuşi a doua oară o performanţă la fel de bună.

 

Iată cum acţionează şi gândeşte o persoană care nu are încredere în propriile resurse şi rezultate:

  1. Nu atribuie succesul calităţilor sale: ”Am avut doar noroc”, ”Am fost omul potrivit la locul potrivit” etc.
  2. Chiar dacă are reuşite, ridică mereu ştacheta: ”Da, am ocupat primul loc pe judeţ la olimpiadă, dar de acum trebuie să învăţ şi mai mult pentru faza naţională, unde va fi mult mai greu să am succes.”.
  3. Blochează gândirea în tunel: priveşte de fiecare dată greşelile şi le exagerează importanţa, fără a privi şi succesul pe care l-a obţinut.
  4. Nu il interesează şi nu se simte bine dacă este lăudat, chiar dacă merită admiraţia şi aprecierea celor din jur.
  5. Caută motive pentru care alţii s-ar fi descurcat mai bine, dacă ceva nu ar fi intervenit: ”In cazul în care colegul meu venea la concurs, sigur câştiga el locul întâi”, ”Dacă părinţii colegei mele ar fi ştiut-o pe profesoară, la fel ca ai mei, sigur ar fi primit şi ea un 10” etc.

 

Ce poţi să faci pentru a reduce din presiunea îndoielii care te apasă din când în când?

  • Acordă mai puţină atenţie comparaţiilor cu alţi copii şi orientează-te către comparaţia cu tine însuţi: cât ai evoluat de la ultimul test pe care l-ai dat? Ce abilităţi noi ai dezvoltat?

Acceptă că uneori poţi să nu te descurci la fel de bine şi că poţi greşi. Dacă obţii o dată rezultate mai slabe, asta nu înseamnă că nu eşti un copil capabil.. Oricând poţi să aduci îmbunătăţiri şi să o iei de la capăt.

 

  • Cere sfaturi, adulţilor şi profesorilor faţă de care te simţi mai apropiat.

Uneori, este normal să nu fii sigur pe tine şi pe propriile forţe. În situaţii noi, de exemplu când treci în clasa a cincea sau în clasa a noua, sau abia începi să înveţi ceva, este în regulă să nu ştii. Important este să păstrezi entuziasmul şi dorinţa de învăţare şi să ceri ajutorul în mod deschis atunci când ai nevoie.

 

  • Cere feedback atunci când nu eşti sigur cât de bine te descurci.

Caută un mentor. Poate fi vorba de un coleg mai mare cu care te înţelegi bine sau un profesor care este dispus să te asculte şi să te ajute. E important să fie o persoană pe care o admiri şi cu care simţi că te identifici într-o oarecare măsură.

 

  • Aminteşte-ţi că nu eşti singurul care simte astfel.

Şi alţii simt povara succesului şi trec prin momente în care îşi pierd încrederea în propriile forţe şi realizări. De exemplu, ştiai că actriţa Kate Winslet, eroina din filmul ”Titanic”, a trecut prin asemenea momente? La fel s-a întâmplăt şi cu Chris Martin - cel ce scrie versurile trupei Coldplay, actriţa Jodie Foster din ”Tăcerea mieilor” sau binecunoscutul actor Denzel Washington.

 

În ce momente te-ai îndoit de propriile calităţi şi rezultate?

Echipa SuntParinte.ro

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.