D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

Obiceiurile negative ale copiilor care fac performanţă

Data: 15 noiembrie 2013  |  Autor: Echipa SuntPărinte.ro

Ai fost mereu copilul-minune al familiei? De mic ai fost laudat şi ajutat în permanenţă să obţii rezultate bune la şcoală? Aşteptările celor din jur, propriile întrebări despre şansele tale de reuşită sau despre capacitatea ta de învăţare, stresul competiţiilor şi multe alte lucruri te pot face să reacţionezi în moduri mai puţin potrivite. Iar dacă repeţi aceste reacţii în timp, ajungi să îţi formezi obiceiuri negative.

Oamenii de ştiinţă au demonstrat: cu cât cauţi mai mult să atingi perfecţiunea, cu atât tinzi să dezvolţi o serie de obiceiuri care îţi vor scădea productivitatea. Iată care sunt cele mai frecvente obiceiuri nesănătoase care apar în rândul copiilor care fac performanţă:

1. Amânarea

Ştii că ai de făcut o sarcină, dar ţi-e atât de groază de ea (pentru că e neinteresantă, plictisitoare, presupune prea mult citit, prea multe calcule sau poate ţi-e teamă de eşec etc.), încât o tot amâni.  O modalitate de a evita această situaţie este să îţi faci un obicei din a începe mereu cu cele mai dificile sarcini: cu cât îţi îţi plac mai puţin, cu atât trebuie să te ocupi cât mai repede să le rezolvi. De asemenea, reţine că cel mai important pas este să începi: studiile arată că tindem să amânăm mai puţin o anumită activitate dacă deja am început-o.

2. Prea puţin somn

Ştim că e nevoie de multă muncă şi de mult studiu în perioada olimpiadelor şi testelor. Este uşor să amâni ora de culcare în fiecare seară dacă îţi doreşti să mai citeşti puţin, să vezi un film sau să vorbeşti cu un prieten. Un studiu din 2006 a arătat că somnul ajută şi îmbunătăţeşte memoria. Aşadar, cel mai bine este să îţi faci un program de somn-învătare cât mai bun şi să îi dai timp creierului tău, prin câte-un ”pui de somn sănătos” să fixeze informaţiile pe care le-ai învăţat.

3. Autocritica exagerată

Dacă te întrebi după fiecare lucru pe care îl faci dacă a fost bine, îţi cauţi posibile greşeli şi te cerţi cu tine gândindu-te că ai fi putut face mai mult, vei reuşi să te descurajzi şi să îţi creezi o stare de stres. De fiecare dată când te surprinzi criticându-te aspru, opreşte-te şi întreabă-te ce ai spune unui prieten bun care se află în situaţia ta. Cu siguranţă, ai fi mai puţin dur în aprecieri.  Aşadar, învaţă să te porţi cu tine însuţi la fel de bine cum te-ai purta cu un prieten.

4. Stimulentele care ajută învăţarea

Prin stimulente ne referim la cafea, tutun, suplimente pentru o mai bună funcţionare a memoriei, pentru un plus de energie etc. Pe termen scurt te vor ajuta, probabil, însă pe termen lung, te vor afecta. Pe de altă parte, cu cât îţi antrenezi creierul, cu atât mai mult va creşte performanţa sa, deoarece capacitatea noastră de învăţare depinde şi de exerciţiu. De aceea, nu ai nevoie de stimulente pentru a învăţa mai bine, ci de un stil de viaţă sănătos şi de un program eficient de învăţare.

5. Izolarea socială

Uneori te izolezi de cei din jur pentru că nu găseşti o cale de comunicare sau nu aveţi aceleaşi preocupări. Alteori s-ar putea să îi eviţi pentru că nu ştii cum să socializezi cu ei sau pentru că nu vrei să iroseşti timpul rezervat învăţării. E important de ştiut că relaţiile sociale sunt importante pentru nivelul nostru de fericire, aşadar timpul investit în prieteniile adevărate nu este timp irosit.

6. Refuzul ajutorului

Deseori copiii cu performanţe foarte bune vor nega momentele în care simt că nu se mai descurcă şi au nevoie de ajutor. Dacă spui ”E ok!”, ”Mă descurc!” de fiecare dată când de fapt ai dori ca cineva să te ajute, este timpul să schimbi strategia. Doar pentru că eşti un copil care urmăreşte performanţa, nu înseamnă că nu ai voie să ceri ajutor atunci când ai nevoie sau că cei din jur se aşteaptă să fii tot timpul perfect.

7. Apariţia comportamentelor obsesiv-compulsive

Vorbim în acest caz de două lucruri: obsesia (gândul) şi compulsia (comportamentul repetitiv). Unii copii pot ajunge sa verifice înainte de a pleca de acasă de nenumărate ori dacă şi-au pus toate caietele în ghiozdan, alţii îşi aranjează lucrurile de pe birou într-o ordine anume, alţii verifică eseul de mai multe ori înainte de a-l preda etc. Deseori apariţia obsesiilor sau compulsiilor te poate avertiza că eşti stresat şi ar fi indicat să iei o mică pauză.

 

Tu la ce obicei ai dori să renunţi?

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.