D-ale Psihologului


«Articolele din D-ale Psihologului

Câte ceva despre neliniştea dinaintea şi din timpul concursurilor

Data: 9 noiembrie 2009  |  Autor: Sanda Lepoiev, psiholog, centrul MindCare

Acesta cred că e un subiect sensibil pentru toţi cei care participă la competiţii în urma cărora sunt selectaţi câştigătorii de etape şi premianţii. Chiar dacă fenomenul este extrem de tulburător, trebuie să spunem că este în egală măsură unul normal. Cu toate acestea, când intensitatea stării de nelinişte este prea mare, funcţionarea voastră poate lăsa de dorit.

Pentru unii, noaptea dinaintea concursului este în mare parte albă, în acest caz, frământarea inutilă şi întrebările de tipul ”Ce mă fac?” “Nu pot să adorm!”, sunt complet inutile. Mai bine încercaţi să faceţi ceva care vă distrează şi vă destinde: ascultaţi muzică, citiţi, priviţi un film. Aceste ocupaţii vă pot ajuta să ieşiţi din starea de stres şi veţi reuşi să adormiţi şi să vă odihniţi pentru a doua zi. Nu vă faceţi griji că nu veţi fi odihniţi, somnul dinaintea concursului este oricum mai scurt.

Alteori, se poate întâmpla ca în dimineaţa concursului să aveţi o stare de rău, de nelinişte, de panică, dureri de burtă - toate sunt manifestări ale unei anxietăţi tulburătoare şi paralizante. Soluţia poate fi ignorarea sau joaca de-a ”sunt singur, şi mă joc cu problemele din Gazeta Matematică”, ignorând total prezenţa celorlalţi concurenţi. Sau orice situaţie neobişnuită pe care o puteţi imagina, care să vă transfere imaginar într-un alt moment decât cel prezent. De îndată ce veţi reuşi şi veţi începe să faceţi treaba pentru care sunteţi acolo, veţi constata că nici măcar nu mai aveţi nevoie de susţinerea mental-imaginară a situaţiei de joc create.

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.