Galeria de onoare


«Vezi Galeria de onoare

Ruthi Capriș

1. Cum ai descoperit matematica? Care a fost primul moment în care ţi-ai dat seama că vrei să fii performantă în acest domeniu?

Am descoperit matematica prin joc. De mică, m-au fascinat jocurile de tip puzzle. Mă încânta faptul că pot crea o imagine din piese care la început nu spuneau nimic.

Pot spune că am mai descoperit matematica în clasa a II-a, când doamna învăţătoare mi-a propus să merg la primul meu concurs. Atunci, mi-am dat seama că-mi place şi matematica, îmi place şi competiţia.

 

2. Ce este matematica pentru tine?

Continuă să fie un joc frumos. E incintant să te “lupţi” cu  diverse probleme, iar satisfacţia apare în momentul rezolvării lor. Cred că matematica este arta de a analiza, de a combina logica cu cifrele şi cu reprezentările grafice.

 

3Dacă matematica nu ar fi fost… 

Nu ne-am fi putut distra la fel de bine. Cele mai multe dintre jocurile de cărţi, de remi, de sudoku, de table şi multe altele au la bază calculele matematice.

 

4. Ce alte materii de la clasă îţi mai plac? De ce?

Limba română, limbile străine, informatica şi geografia în primul rând, dar nici pe celelalte nu le neglijez. Mi se pare firesc să ştii cât mai bine limba maternă, iar limbile străine le-am descoperit prin muzică. În plus, la clasă şi în pregătirea individuală am profesori extraordinari, care te fac să înţelegi uşor frumuseţea acestor materii.

Trebuie să vă mai spun că aceste materii m-au ajutat foarte mult chiar în matematică. Sunt unele probleme de matematică în care enunţurile par ciudate dacă nu înţelegi nuanţele limbii române. Informatica are multe în comun cu matematica, iar limbile străine şi geografia mă ajută foarte mult în călătorii.

 

5. Care crezi că trebuie să fie calităţile unui profesor de matematică?

În primul rând priceperea. Apoi, harul şi pasiunea. Ca să transmiţi informaţii noi unor elevi, trebuie să te pricepi, iar felul în care o faci, depinde de modul în care ştii să explici şi să argumentezi. Dacă elevii înţeleg cu uşurinţă ce le predă profesorul, atunci se poate spune cu adevărat despre acesta că este un profesor excelent. Şi dacă profesorul mai este şi pasionat de matematică, acest lucru îi permite să-l înveţe pe elev foarte multe lucruri noi. Iar eu sunt norocoasă din acest punct de vedere.

 

6. Cum crezi că ar putea deveni matematica mai populară în rândurile elevilor?

Eu cred că matematica este deja destul de populară în rândurile elevilor.

De asemenea, să nu uităm că multe alte materii au la bază matematica, iar jocurile, cercurile de matematică, concursurile, taberele şcolare pot fi mijloacele prin care matematica poate deveni şi mai populară în rândurile elevilor.

 

7. Dă numele unui matematician român

Mă leagă amintiri frumoase de academicianul Solomon Marcus din taberele de la Straja. Sunt fascinante discursurile dumnealui pentru că, de fiecare dată, face o trecere foarte frumoasă şi foarte interesantă de la matematică la limba română sau la lingvistică sau chiar la teatru.

Şi-mi mai place de profesorul meu, Ştefan Smărăndoiu, când noi, elevii, suntem supăraţi că nu reuşim să rezolvăm complet o problemă. Ne reaminteşte mereu că matematica e vastă, că nimeni nu ştie totul şi că atunci când ştii mai multe, îţi dai seama cât de puţine lucruri cunoşti.

 

8. Cum crezi că te va ajuta matematica în cariera pe care vrei să o urmezi?

În mod sigur prin abordarea lucrurilor. Consider că gândirea matematică îmbină foarte bine ordinea cu rigoarea, dar şi cu creativitatea. Cred că orice materie va părea mai uşor de înţeles dacă ştii matematică.

 

9. Care sunt planurile tale de viitor?  Te gândeşti să-ţi construiești o carieră bazată pe matematică?

Nu m-am gândit încă serios la aceste lucruri, dar sper că decizia pe care o voi lua va fi una înţeleaptă.

 

10.  Drumul către performanţă  în cazul tău a constat în… Continuă propoziţia. 

Am avut o învăţătoare excepţională, pe doamna Elena Iordănescu, care m-a susţinut mereu şi care a avut o mare încredere în mine. O iubesc în continuare şi îi mulţumesc.

Acum, îl am ca profesor pe domnul Ştefan Smărăndoiu. Priceput, corect, exigent, cu har şi pasionat de matematică. Cred că am muncit eficient şi foarte bine alături de dumnealui. Mă bucur că nu i-am înşelat aşteptările şi îi mulţumesc şi pe această cale pentru pentru munca depusă.

Am mai învăţat multe din concursuri şi din tabere. Îmi amintesc cu mare plăcere de taberele de matematică de la Voineasa, unde am învăţat lucruri noi, nu numai legate de matematică, de la alţi profesori dedicaţi: Mircea Fianu, Marius Giurgiu, Graţiela şi Dorin Popa. Le mulţumesc şi dumnealor.  

Şi calitatea materialelor din care am studiat trebuie amintită. Am început în clasa a III-a cu Gazeta Matematică Junior, iar din clasa a IV-a lucrez constant probleme din Gazeta Matematică (inclusiv ediţia electronică) şi site-ul viitoriolimpici.ro

 

11.  Cum a fost în tabăra ViitoriOlimpici? (povesteşte-ne despre experienţa ta alături de ViitoriOlimpici.ro şi povesteşte-ne cum ţi s-a părut în tabăra de la Câmpulung).

În primul rând am remarcat calitatea dascălilor prezenţi, dar şi consistenţa premiilor oferite. Am apreciat şi implicarea în toate problemele organizatorice a profesorului Ion Cicu, un dascăl cu adevărat dedicat elevilor.

 

12 Ce sfaturi ai da unui elev de vârsta ta, căruia îi place matematica, dar nu a participat până acum la niciun concurs de matematică?

Să încerce! Va descoperi frumuseţea concursurilor,  poate şi bucuria victoriilor. Să nu renunţe dacă nu câştigă, fiindcă poţi învăţa din orice competiţie corectă la care ai participat, indiferent de rezultatul obţinut.

 

13. Ce poţi să-i spui unei persoane care îţi mărturiseşte că niciodată nu a îndrăgit matematica?

Îi spun că nu-l înţeleg sau că nu a avut un dascăl bun, deoarece nu poţi să nu îndrăgeşti ceva frumos. Să încerce să privească matematica precum un joc, nu ca pe o povară.

 

14. Descrie-ne o zi din viaţa ta.

În timpul semestrelor, majoritatea timpului o dedic şcolii şi pregătirii temelor. Dar îmi rămâne timp să mai citesc, să joc volei, să dansez, să cânt, să mă joc cu prietenii sau să mă joc pe tabletă şi pe laptop.

 

Și doamna învățătoare ne povestește despre Ruthi:

La 11 ani neîmpliniţi, Ruthi Capriş este câştigătoarea din anul 2014 a olimpiadei naţionale de matematică şi a concursului Gazeta Matematică şi ViitoriOlipici.ro, clasa a V-a, fiind totodată unul dintre cei mai tineri câştigători ai unei olimpiade naţionale de matematică. Locuieşte în Râmnicu Vâlcea şi este elevă la Şcoala Gimnazială “Take Ionescu”.

Anul acesta, 2014, a reuşit o performanţă remarcabilă: calificarea la trei olimpiade naţionale: matematică, limba română şi informatică. Regretă şi acum că, din cauza perioadei care s-a suprapus peste cea de matematică, nu s-a putut prezenta la  olimpiada naţională de română şi “simte” că ar fi făcut o treabă bună şi acolo.

Are în palmares o bogată colecţie de cupe şi medalii câştigate la concursurile de matematică, începând cu anul 2011. Şcoala cu Ceas, Nicolae Coculescu, Eugen Ionescu, Jose Marti, Pitagora, Sanda Nicoliţa, Preda Filofteia, Viitorii matematicieni, Micul Arhimede sunt doar câteva dintre concursurile pe care le-a câştigat.

Este eleva celebrului profesor de matematică Ştefan Smărăndoiu, supranumit “profesorul olimpicilor” în Vâlcea, fiind cel de-a cincilea său câştigător al unei olimpiade naţionale de matematică de-a lungul bogatei sale cariere.

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.

2 comentarii:

  • VLAD CONESCHI - 9 ianuarie 2015
    Te apreciez si te respect! Esti un model pentru mine in tot ceea ce faci. FELICITARI SI MULTA BAFTA IN CONTINUARE...
  • mihaela berindeanu - 27 noiembrie 2014
    RESPECT, RESPECT, RESPECT